Få skarpa bilder

Det är så mkt man ska lära å ta in och framför allt komma ihåg. Läste just igenom lite saker man bör tänka på för att få skarpa bilder :)
Här kommer lite tipps:
 

Bländarvärdet

Bländarvärdet påverkar hur stor del av din bild som är i fokus. Ju lägre siffra du har (stor bländare) desto mindre av din bild kommer vara i fokus. Detta används främst när man vill ha en suddig bakgrund.

Desto högre siffra du har (mindre bländare) desto mer av din bild kommer du ha i fokus.

Ibland kan det alltså vara värt att använda en något mindre bländare för att få mer av bilden i fokus. Personligen använder jag ofta detta vid gatufoto då det kan vara svårt att hinna fokusera så snabbt. Av den anledningen väljer jag att alltid ha lite mer i fokus än vad jag vanligtvis har då jag gärna fotograferar med ganska suddiga bakgrunder.

 

Fotografera inte med helt öppen bländare

Många objektiv är inte helt överlägsna när de kör helt öppet. Om du exempelvis har ett 50mm f/1,4 objektiv så kan det ofta vara så att de är mycket skarpare om du bländar ner ett par steg till exempelvis f/2,0.

Sen är det ju även den detaljen att om du nu väljer att fotografera med exempelvis f/1,4 så är själva fokusområdet bara ett par millimeter djupt vilket gör att du verkligen måste sätta fokuspunkten helt rätt för att motivet ska hamna i fokus. Men även om du sätter fokus helt rätt kan det ju vara så att andra delar av motivet hamnar helt ur fokus med så lite marginal att röra sig på.

(Detta märkte jag att det hände på min senaste fotografering, så nästa gång när jag fotar två eller fler på samma bild, få kör jag med mer sluten bländare. )

 

 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback