Bakom kuliserna med Ida

 
 
Hej hej :)
Innan jag går i säng tänkte jag dela med mig av lite behind the scenes från dagens fotografering med Ida i balklänning. Vi fotade runt lite på Alhem, uppe i skogen vid en härlig klippa och runt deras vackra dammar som finns där :)
 
Under tiden jag fotade så hade jag svårt få till ett bra ljus. Speciellt med mitt 55-250mm objektiv. Tur PH och LR finns, men visst vore det super om man kunde få ett bra ljus direkt. Men man kan ju inte alltid lyckats.
 
Jag upptäckte också under denna fotografering att mitt 50 mm objektiv är så mkt bättre en mitt 18-55mm och 55-250mm. Har alltid tyckt att mitt zoom objektiv har gett lite brusiga bilder, framför allt då det är mulet ute. Det går bättre fota då det är ljust och klart ute. Det är väldigt svårt att ställa in ljusskärpan på det eftersom det inte är speciellt ljuskänsligt. Så fort jag jag ändrar in eller ut zoomning måste jag ändra exponeringen.
 
 
Men det var bra att använda alla objektiven i dag så jag fick göra en jämförelse och jag lärde mig plötsligt så mkt mer.
Var in och läste lite om detta zoomobjektiv nu, eftersom det var det första jag köpte och läste aldrig riktigt så mkt om det. Så nu var jag in och läste lite, för att ta reda på om det är mig det är fel på eller objektivet. Men nej då, tydligen så är det så här objektivet fungerar.
 
Så ett litet tipps, som jag alltid gör nu innan jag köper något, det är att läsa recensioner om objektivet eller kamran du ska köpa. Så du vet att du får med dig ett prisvärt objekt.
(Första bilden och sista är taget med 50mm och det två i mitten är taget med 55-250mm. Jag ser verkligen kvalitet skillnad)
 
Innan jag köpte mitt 50mm läste jag jätte mkt för att veta säkert om det var det jag skulle köpa hem. Och jag är inte besviken ännu.
 
Sen trodde jag att hela denna fotning skulle bli skit, för när jag väl står på plats så rinner typ alla ideer i från mig. Men nu efter att jag gått igenom dem så blev jag ganska nöjd. Även denna gång fick jag min favoritbild. Men det får ni se mer av i morgon :)
 
Kram och sov gott :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback