Börja fota i RAW

JPG/JPEG har vi nog alla hört talas om, men vad är RAW? Jag har läst lite över allt att det ska vara så mkt bättre att fota i det formatet. När jag testade för första gången så gick det ju jätte bra att fota. Men då jag skulle öppna, funkadet det inte alls. 
 
Man behöver ett speciellt porgram, det hade jag inte då men det har jag i dag. Dels fick jag med elements nu när jag köpte min 60D. Sen har jag LR 5 som jag upptäckte kunde öppna bilderna. I går testade jag om det skulle gå. 
 
Jag letade upp mina inställningar för RAW/JPG (läs instruktionsboken) i kameran, ställde in att jag kunde fota i båda formaten, utifall det inte skulle gå att öppna RAW filerna.
 
Men när jag väl kom hem gick det galant, nu var det bara att börja jobba! Tyvärr kan du bara ha JPG bilder här på bloggen, vilket är synd. Men för att inte missta all den fina kvaliten gjorde jag så här.
 
1 öppnade bilderna i Lightroom 5/elements
 
2 redigerade litegrann efter behov
 
3 spara ned bilderna i tiff format (bra format som håller kvaliten på bilderna om du vill fortsketta redigera dem i ett annat program)
 
4 öppnade tiff filen i Photoshop (CS6)
 
5 redigera ytterligare om du vill och minska ned bilden en anning för att passa din blogg (800pix)
 
6 Nu ska du spara ned bilden för webb, dra upp till 87-100 kavlite och nu kan du välja JPG.


Jag säger bara en sak.. ALDRIG MER JPG FORMAT!
 
Är så glad att jag lärt mig bara så där, det låter jobbigt och visst blir det en hel del mer mappar och bilder på datorn. Men det är det värt. RAW bilderna kan du alltid gå tillbaka till i sitt orginal och redigera om den på nytt. En JPG bild får sämmre kvalla ju mer du öppnar och håller på med den. 
 
RAW tar mer plats på kamran, så det är bra att ha många minneskort, men tycker du om att redigera bilder och vill ha bra kvallite är det dags att ta ett nytt kliv, för att bli en bra fotograf.
 
Här nedan kan ni se två bilder, den första är i RAW format och den andra är en direkt JPG bild. Man ser verkligen sklinnad, det trodde jag aldrig. Båda är redigerade och jag har försökt dra upp klarhet och contrast så mkt som mögligt för att komma nära RAW bilden, men det är långt i från samma.
 
JPG bilden är mindre för jag valt en webb anpassad bild i kamra inställningarna.
 
Lycka till med RAW!
 
RAW                                            JPG
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback