Testfotat med 60D

Nu har jag äntligen fått pröva min nya 60D, tyvärr blev det nu på kvällen. Men alltid bra se vad den går för i mörkret. Den har högre iso tal en min 1100D, men helst ska man undvika att öka ison då det blir mycket brus i bilderna. Men har man inget stativ så måste man öka, och då jag lärt mig hur man ska ta bort det kommer jag hällre hem med brusiga en suddiga bilder. Suddiga går inte att fixa.
 
Det jag hittils tycker om kamran är att jag älskar den vridbara skärmen, tog en väldigt låg bild på vår lykta. Men i stället för att behöva lägga mig på golvet kunde jag stå på huk och bara sänka kamran och håll akoll på bilden endå! Underbart!
 
Den har snabbknappar för iso osv och en liten skräm där uppe som är nog faktiskt kommer att komma till stor användning, dels då den stora skrämen släcks ned. "Joysticken" som man kan snurra för att flytta sig runt i menyerna tycker jag också väldigt mkt om. 
 
Gillar man att veta om man håller kameran rakt så har den ett litet "vattenpass" som hjälper en. Liten rolig grej :)
 
En stor anledning att jag valde denna kamra var för sökaren. Det är som en helt annat grej att titta igenom 60D jämfört med 1100D. Bekvämare och bilden blir som mkt tydligare och större.
Den har bekvämare grepp med sina gummi ytor som gör det lättare att hålla. Den är lite större, men tyvärr ganska mkt tyngre. Fick små ont i handen, får se till att stödja upp med den andra handen också. Men annars är den skön att hålla i. Känns som en riktig kamera!
 
När man har zommat in bilderna på själva kamran och man ska kolla runt på den. Blir bilden brusig under tiden, men detta beror nog på det stora upplösningen på bilderna som denna kamra ger.
 
När vi kommer till bildkvaliten kan jag inte säga att det skilljer sig så just jätte mycket från 1100D. Då jag har ett billigt 50 mm så får man det man betalar för. Vi glömmer som sagt att det är gluggarna (objektiven) som avgör till stor del på bildkvaliten. Man blir lurad att köpa dyra kamerahus och tro att det ska ändra bilderna till det bättre och lägger pengarna på det.
 
Vilket jag nu gjorde, men nu har jag ett dyrt och ett bättre kamerahus. Nu ska jag också se till att spara till ett riktigt bra, flera för den delen. Men ett bra och dyrt innan sommaren ska sitta på mitt nya hus. Ett 35mm är jag sugen på :)
 
Glöm inte heller att kolla att huset du köper har både efs och ef fattning. Så du inte kommer hem med ett hus som inte kan ha dina objektiv!
 
Canon 60D EF 50mm 1:1.8 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback