Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1 for Canon

Jag lyckades att ta mig ut trotts snö och regnet, denna gång med en plastpåse på kamerahuset och lite över objektivet. Det är vädertåligt, men bra skydda sig endå ^^
 
Så vad tycker jag om mitt Tamron 90 mm 2.8 Di macro 1:1 VC USD,
 
Det första jag la märket till var hur tungt det var, att handålla detta under en macrofotning var inte lätt. Men jag gillade kvaliteten på den, även om det nog är gjord av hårdplast så känns den rejäl med tanke på tyngden.
Den har en stor och vaderad intärnfokusering. Vilket gör det lätt att focusera manuelt, som behövs vid macro. AF är väldigt tyst och mjuk och funkade jätte bra till allt förutom macron. Vilket är synd för det hade varit bra om den hade velat vara på min sida. Af jagar bara fram och tillbaka trotts att det har gjort en sådan furnulig sak som att man kan ställa in hur många fokuseringar den ska gå igenom innan kortes tas. 
 
Detta hjälper inte alls under macron, så här gäller det att ha ett skarpt öga och en säker manuel fokusering och ett stativ kan nog underlätta en hel del. Jag fick rätt ont i ögonen då jag alltid chisar så mkt (måste ha nya glasögon) och att handhålla en tung kamra med ett tungt objektiv och focusera på något smått var jobbigt. Så stativet ska med nästa gång!
För den är väldigt känslig vid mauelt läge, lilla minsta och det focuserar på något helt annat en vad man hade tänkt sig. När jag skulle fota regndroppar kunde det bli focus på huset i stället.
 
Så tålamod, macro är nog inte så lätt som det ser ut. Men jag är verkligen glad att jag valde en med VC (bildstabilisering). Den är helt gudomlig, jag skakade som ett litet löv och det blev jätte klara bilder endå! Så väldigt stort pluss till Tamrons VC!
 
Bländaren ligger på 2,8 och det är ju rätt bra, saknar väl 1.8 som mitt fasta 50mm har, men jag tycker det blev ljusa och klara bilder. Dock gav tamron 90mm inte så mkt bokhe på bilderna (synd). Men där i mot så smälte färgerna snyggt ihop i bakgrunden. Dock tyckte jag att det var en del brus i bilderna, jag hade auto på iso och var inne och styrde blädaren. Kanske var det att jag hade lite hög blädare ibland.... 
 
Portättbilder tycker jag den verka funka bra till, var inga problem där, den ger också ett detaljrikt återskapande vid bra ljus. 
Tyvärr upptäkte jag att det blev lite kromatisk aberratio, men det gick att ta bort det värsta i PS :D!
 
Efter denna slutsats så kan jag bara säga att jag längtar till våren då jag får ge blommorna en chans och macron en ny chans med stativ. Efter en gång kan jag inte säga bu eller bä, det tar alltid lite tid att vänja sig vid ett nytt objektiv precis som med en kamra. 
 
Men *** stjärnor av fem tycker jag endå den kan få ^^
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linafoto

Svar: Den är mycket bra då den är snabb, tyst och ger skarpa bilder med fina färger. Men eftersom bländaren är på 4 så är det svårt att vara ute när det börjar skymma, då får man dra på med höga ISO-tal vilket kanske inte är så fint alla gånger. Det objektivet med bländare 2.8 eller med IS så blir det topp :)

Svar: Tack för svar :D!
canonworld.blogg.se

2014-03-03 @ 22:21:43
URL: http://linafoto.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback