Vad jag tycker om 50mm 1.4

Oj vad trött jag är i ögonen i dag, det svider som om jag inte blundat något i natt. Nätterna går alldeles för fort, nu måste jag vänta till jag kan ta halv två bussen hem. Så för att fördriva tiden tänkte jag redigera litte bilder från kvällsfotningen med mitt nya 50mm. 
 
Har varit på lektion och i dag hade vi studifotografering, eller klassrumsfotografering. Skulle haft en riktigt studio i stället. Det gick inte alls bra, när jag fotat med blixt hemma hos oss har det blivit jätte bra. Men i klassrummet är det mer en bara vitt i taket och runt om. Sen tycker jag inte alls objektivet gjorde bra i från sig. 
 
Så efter jag varit ut med Molle kommer jag fota självporträtt så jag vet att det verkligen funkar och är bra :)
 
50mm 1.4 USM  f/7.1 ISO 100
Fint kort skärpdjup. Sätter focusen hyfsat bra, den är mjukare i autofocus en 1.8. Händer att det söker fram och tillbaka precis som den billigare varianten. Men focusen är tystare och mjukare en den billigare 50 mm.
 
 
 50mm 1.4 USM f/7.1 ISO 100
 Funkar bra i motljus
 
 Även den dyrare 50mm för med sig kromatiska fel i bilden. Den tog ganska skarpa bilder i går vid solnedgången, men kan inte tycka den tar så mkt skarpare en 50mm 1.8. 
50mm 1.4 USM f/22 ISO 5000
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback