Fota i teman

Som hobbyfotograf finns det inga gränser. I ett års tid som jag tror det är har jag fotat allt från träd till djur. Jag har ännu inte just fastnat för något. Men än så länge vill jag gärna pröva på allt och kanske sedan att jag väljer ett specifikt område. Man vill ju liksom bli bra, bra på en sak. Så man sticker ut lite i mängden :) 

Men så länge jag har min kamra som jag har nu blir det nog lite allt möjligt som får fastna och hamna på min blogg :) 

Jag skulle inte kalla mig själv kreativ,  väldigt osäker på vad jag vill ha. Jag tycker det är viktigt också att dem som vill bli fotade berättar vad det vill ha ut av bilderna. Sedan gör man ett så gott samarbete som möjligt. 
Har jag en modell som levererar och bjuder på sig själv blir jag avslappnad också och kan köra mitt race. Och tvärt om.
Jag måste bli bättre på att bemöta det osäkra. Se säker ut själv, lådsas som det i alla fall ^^

Som jag tror jag sagt förr ska jag våga säga vad jag vill ha ut av modellen. Va inte rädd för att säga hur det ska titta eller sitta osv. Du kanske till och med vill det ska ha några speciella kläder på sig under fotograferingen. 

Där kommer vi in på det kreativa. Det skrämde mig som mest när jag steg in i denna värld. Hur ska jag bli kreativ, ska jag bara behöva knäppa av tråkiga porträttfoton. 
Älskar porträtt inte frågan om det, men oj så mkt roligare fotograf jobbet blir med olika teman och man blir genast kreativ :D 

Efter min fotografering med Ida och Sebbe i temat Grease. Har hur mkt teman som helst dykt upp och jag sprutar av Idéer :D 
Det kreativa kom som på beställning. 

Ett tema behöver inte bli jätte avancerat eller att man ska behöva köpa in en massa dyra saker. 

Man har alltid något hemma man kan ta på sig som passar just det tema du valt. Sedan som jag gör, oftast hittar jag en plats sedan får jag upp en massa bilder i huvudet om vilka foton jag vill ta på denna plats. Eller så har jag valt ut ett tema och sedan tittar jag mig runt om vars temat  skulle passa in. 

När du väljer ett tema så var inte rädd att göra det till din grej. Bara för att du väljer Greace till exempel så behöver det inte vara som i filmen. Det är upp till dig att skapa. Tema blir bara som en mall och det blir lättare för både modell och fotograf att veta vilka linjer man ska gå efter och för min del blir det lättare att veta vad man vill ha av modellen. 

Så ta ett tema och haffa en kompis och kör på och man ska alltid ha kul :D 

Nu så här långt in på hösten börjar vi närma oss halloween. Hur mkt teman dyker inte upp då? 

Jag har länge haft en skräckfilm i huvudet nu. Jag blir fortfarande mörkrädd av den fast jag sett den så många ggr att sist jag såg den så somnade jag och min kompis, och sov i genom hela filmen. Haha det är första gången det har hänt. Då har man sett den för mkt, men det skrämmer mig en i alla fall. 

Jag har valt ut en kompis som kommet passa bra till detta skräcktema. Jag är i fullgång med manus och bildidéer. Jag har nämligen tänkt försöka filma lite med min kamra :D Göra en liten trailer för bilderna ^^ 

Jag är så taggad och inne i mina tankar att jag blir mörkrädd. Hihi alla lampor var på i natt nästan 😊 
Så nästa vecka kommet vi starta och tanken är att det ska vara klart under nästa vecka också. 

Jag kommer inte avslöja vilken film jag valt. Men vill i alla fall dela med mig av idéen om att fota olika teman :) 

Lycka till! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback